Skip to the main content.

3 min read

Hvilke IT-opgaver bør man få løst eksternt?

Featured Image

Er du ejer eller ansvarlig for IT-driften i en mindre eller mellemstor virksomhed? Så har du sandsynligvis allerede stillet dig selv – eller din chef – spørgsmålet: Hvordan driver vi mest kosteffektivt virksomhedens IT-infrastruktur?

Læs med her, og bliv klogere på, hvilke opgaver det kan være en fordel at lade andre løse.

IT-afdelinger på mindre end tre personer er typisk ofte for små til at sikre de rette kompetencer til både den daglige drift og den nødvendige udvikling af IT-infrastruktuen samt – ikke mindst – til at sikre den nødvendige IT-sikkerhed på netværket og hos brugerne. Simpelthen fordi disse tre hovedopgaver – drift, udvikling og IT-sikkerhed – kræver flere specialistkompetencer end tre personer kan dække.

Vælger man alligevel at løse alle IT-opgaver via interne ressourcer, vil manglen på specialistkompetencer typisk resultere i enten langsommere løsninger af større projektopgaver, implementering af ”next-best solutions” eller betydelige huller i  IT-sikkerheden.


kombiner interne ressourcer med eksterne specialister



Kombinér interne ressourcer med eksterne specialister

Dermed ikke sagt, at en intern IT-afdeling mindst skal bestå af fire eller flere personer. Det kan sagtens give mening at have en eller flere generalister ansat til at overvåge den daglige drift, servicere generelt samt til at udføre simple patches og lignende opgaver. Man bør blot samtidig alliere sig med en IT-partner, som kan varetage en eller flere af IT-afdelingens kerneopgaver.


Drifts- og beredskabsaftale

Uanset om en virksomhed har to eller to tusind medarbejdere, skal netværket fungere stabilt og sikkert - hele tiden. Det kræver, at både kapaciteten, kvaliteten af hardwaren, opsætningen og sikkerheden er perfekt.  For sidstnævnte er det både adgang til netværket men også backup af data samt evt. også en disaster recovery plan, der bør fokuseres på.

Fordelen ved en drifts- og beredskabsaftale er, at der i aftalen defineres et optimalt serviceniveau, som leveres til en fast pris. Dermed opnår virksomheden både driftssikkerhed og et stabilt omkostningsniveau. 

Sådan driver én mand IT-afdelingen for 350 ansatte.

Aftale om drift og udvikling af IT-infrastrukturen

Med en beredskabsaftale varetager din partner alle virksomhedens serviceforpligtigelser over for virksomhedens netværksleverandør. Samtidig leverer din partner alle de nødvendige tekniske kompetencer til sparring og fejlretning inden for en i forvejen aftalt SLA.

Sidst men ikke mindst sørger partneren for, at virksomhedens IT-infrastruktur er umiddelbart skalerbar i forhold til både antal brugere, lokationer, ordrer og leverancer.

Din virksomhed kan med andre ord fokusere alle sine ressourcer på at skabe øget vækst. 

DANTECH har udliciteret hele sit IT-setup for at kunne fokusere 100 % på på vækst.


ekstern hjælp giver tid til udvikling og lettere administration



Let administration og maksimal IT-sikkerhed

Med konsulentaftale leverer partneren specialistressourcer til udviklingsprojekter på time- eller projektbasis. Fordelen er, at adgang til specialistkompetencer til specifikke dele eller hele udviklingsprojekter sikrer et effektivt projektforløb samt bedst mulig udnyttelse af de eksisterende interne IT-kompetencer. Ved større projekter vil det ofte være en fordel også at tilknytte en IT-projektleder til at sikre overblik og fremdrift.

ATLANT3D fik hjælp til effektiv opsætning og administration af email-signaturer.

I Codeex hjælper vi en lang række SMV´er med blandt andet endpoint-sikkerhed med DMARC, DKIM og SPF og samt penetrationstests, data-backup, patch management, undervisning i sikker brugeradfærd samt risikovurderinger og beredskabsplaner



Tips til at vælge den rette partner

En partner skal selvfølgelig kunne levere de rette kompetencer – og i rette tid. Men man bør også kigge på om ens egen virksomhed har den rette størrelse i forhold til partnerens øvrige kunder.

Er man som virksomhed en lille fisk i en stor sø, vil man typisk få begrænset adgang til partnerens spidskompetencer. Desuden vil man med stor sandsynligved blive nedprioriteret til fordel for større kunder i tilfælde af generelle nedbrud.

Omvendt skal man også være opmærksom på, om partneren har kompetencer og kapacitet nok til at løse alle virksomhedens opgaver. Ellers kan man lige så godt vælge at tilføje flere interne ressourcer i stedet.


one-point-of-contact er afgørende



One-point-of-contact er afgørende

Skal man hver gang beskrive og forklare virksomhedens IT-infrastruktur før en opgave kan løses, spilder man – dyr – tid. Vælg derfor altid en partner, som fra start dedikerer én fast kontaktperson til jeres virksomhed. Det sikrer dyb forståelse af jeres løsning og udfordringer. Desuden slipper du for at skulle forklare virksomhedens IT-arkitektur og historik igen og igen ...

I Codeex Solutions besøger vores medarbejdere løbende de virksomheder, som de er kontaktpersoner for. Dermed sikres den nødvendige forståelse og indsigt i kundernes løsninger.

Udover den primære kontaktperson er vores helpdesk også altid klar til at hjælpe, både udkørende og via fjernsupport.

Næste serviceniveau varetages af en lang række tekniske specialister, der hjælper vores kunder med både udviklingsprojekter, fejlfinding og optimering af IT-sikkerhed. Alle er fastansatte inhouse-kompetencer. 


Flere input til en stabil og kosteffektiv drift?

Vil du være sikker på at få næste uges tips til en mere sikker, effektiv og fleksibel arbejdsplads, så tilmeld dig vores nyhedsbrev her - eller følg os på linkedin.


Vil du vide mere om dine muligheder?

Vi er altid klar til en uforpligtende snak om, hvilken drift- og supportaftale som giver den bedste IT-drift og økonomi for din virksomhed. 

Du er selvfølgelig også altid velkommen til at kontakte vores Salgsdirektør Frederik Bentler på fb@codeex.dk eller på 76 71 00 00.

Få mere viden og inspiration her

Interview med Apple-specialist Benjamin Gierringe

Interview med Apple-specialist Benjamin Gierringe

Velkommen til vores nyeste ”Codeex ekspertinterview.” Denne gang taler vi med Benjamin Gierringe, Apple Specialist hos Codeex.

Read More
Interview med infrastrukturekspert Bo Reggelsen

Interview med infrastrukturekspert Bo Reggelsen

En kosteffektiv IT-sikkerhedsløsning som både ledere, kolleger, kunder og eksterne partnere er trygge ved er essentiel for enhver...

Read More
Hvad er ligheden mellem en natklub og et IT-netværk?

Hvad er ligheden mellem en natklub og et IT-netværk?

Ekspertinterview med Codeex´ netværksekspert, partner og direktør for Codeex Solutions Rasmus Bang. Et stabilt og sikkert netværk er afgørende for...

Read More