Lagerstyring gearet til fremtiden

Leveringshastighed og traceability er lige så vigtigt som pris og kvalitet

Codeex > Lager og logistik > Lagerstyring

Online lagerstyring er effektivitet, dataudnyttelse og konkurrencefordele

En online lagerstyring er svaret på de krav til større lager- og leveringskapacitet og mulighed for tilpasning til større udsving i efterspørgsel og leveringstider, som markeder og forbrugere stiller.

En online lagerstyring består som minimum af en softwareløsning til overførsel af data fra stregkoder indscannet via håndterminaler eller håndscannere til virksomhedens økonomisystem.

Dermed elimineres fejl opstået ved manuel notering samt den langsommelige overførsel af data til excel-ark eller lignende. Samtidig er det muligt at tilbyde sine kunder realtime info om leveringsstatus. Går man skridtet videre er det muligt at optimere hele virksomhedens lager- og logistikløsning.

Ring mig op
"På flere og flere markeder – både B-2-B og B-2-C – er leveringstid nu en lige så afgørende parameter som pris og kvalitet for kundernes valg. Derfor er optimal lagerstyring ikke længere kun et spørgsmål om at høste effektiviseringsgevinster og omkostningsbesparelser. Optimal lagerstyring er et strategisk værktøj til forsat at være konkurrencedygtig i markedet."

Johnny Nørgaard, partner og ekspert i lager- og logistikløsninger, Codeex. 

Lagerstyringsteknologier der giver strategiske fordele

"Dansk erhvervsliv er efterhånden nået til det punkt, hvor plukkekapciteten er forøget og omkostningerne til lagerstyring er minimeret. Desuden opnår flere og flere virksomheder strategiske fordele ved indførsel af nye teknologier."

Johnny Nørgaard, partner og ekspert i lager- og logistikløsninger, Codeex. 

 

HubSpot Video

 

Klar til online lagerstyring? Eller allerede i gang?  

Kører virksomheden stadig med pen, papir og printede plukkelister udskrevet fra ERP-systemet. Eller har man allerede etableret online-lagerstyring?

Der er meget få tilfælde – om nogen – hvor online lagerstyring ikke giver kæmpe fordele i forhold til effektivitet, kundeservice, sporbarhed og fleksibilitet. Herunder beskriver vi tre typiske scenarier for online lagerstyring – samt kommer med forslag til, hvilket næste skridt der vil give mest værdi.

De tre scenarier og forslagene til næste skridt bygger på vores mere end 20 års erfaring med udvikling og implementering af online lagerstyring, der giver effektiviseringsgevinster og konkurrencefordele.

Vi håber, at vi kan være med til at inspirere dig til forsat udvikling af din online lagerstyring. Herunder kan du se en række af de virksomheder, vi allerede har hjulpet. 

Andlight_logo Refako AS_logo Standardsystemer AS_logo Harboes Bryggeri_logo Royal Unibrew_logo
2022-03-22 lagerstyring_scenarie1_C

Scenarie 1: Investeringens fulde potentiale er endnu ikke realiseret

Rigtig mange virksomheder har allerede høstet en del gevinster ved indførsel af online lagerstyring og dataintegration til virksomhedens ERP via stregkodeløsninger, stregkodescannere og håndterminaler. Men mange virksomheder har endnu ikke formået at realisere den fulde forretningsmæssige værdi af deres nuværende set-up. Er du i denne situation vil du typisk opleve:

• Inkonsekvent eller defekt stregkodescanning
• Langsommelig indtastning og nedbrud
• Manglende sikkerhedsopdateringer der udsætter organisationen for risiko
• Opdatering og implementering af enheder er tidskrævende
• Langsomme og fejlagtige scanningsprocesser der resulterer i missede deadlines og KPI´er.

For at løse ovenstående udfordringer virker det oplagt at gå direkte til en fuld opgradering af systemer og udstyr. Det vil vi dog ikke anbefale. For uanset hvor meget man investerer i udstyr og systemer, bliver gevinsten minimal, hvis virksomhedens lagerstyring stadig er præget af silotænkning. Klassiske eksempler på skadelig silotænkning er:

• Manglende inddragelser af lagermedarbejdere i identifikation af muligheder for effektivitetsgevinster før valg og indkøb af udstyr
• Data integreres ikke fuldt og korrekt i virksomhedens ERP-system og bliver dermed ikke udnyttet til fulde
• Ansvaret for vedligehold og servicering af software og hardware til lagerstyring er placeret i virksomhedens IT-afdeling
• Dårlig eller mangelfuld dataintegration på tværs af hele organisationen.

Før man går videre med at udvikle og investere i nye løsninger og hardware, bør man derfor først kigge på følgende fire punkter:

Alder er ingen hindring

Tidligere har det også været tæt på umuligt at integrere ældre ERP-systemer med nyere lagerstyringssystemer og hardware. Men det er nu også muligt med Codeex softwareløsning for fuld dataintegration for Microsoft Dynamics AX/NAV/BC/365/CX5 samt Uniconta, IBM, SAP, SAP Business One, Visma og Visma.net- uanset om styresystemet er IOS eller Android.

Få en gratis optimeringsanalyse med konkrete anbefalinger

Udfyld formularen her til højre og få en gratis analyse af, hvor din virkomheds næste effektiviseringsgevinster og strategiske konkurrencefordele ligger. I analysen indgår:

• Fælles gennemgang og identificering af jeres virksomheds og jeres kunders behov

• Ekspert audit af jeres lagerløsning med udgangspunkt i jeres behov og ressourcer

• En samlet, eksekverbar udviklingsstrategi med fokus på jeres forretning og konkrete tiltag.

Udfyld formularen her

Mere viden og inspiration

Herunder kan du hente vores gratis eBook om, hvordan du får mere ud af din nuværende lager- og logistikløsning. Tilmelder du dig vores nyhedsbrev, får du inspiration, cases og gode tilbud direkte i din mailboks hver tredje uge. 

2022-03-22-lagerstyrin_scenarie2_C

Scenarie 2: Netværk, hardware, processer og dataintegration er på plads – hvad er næste skridt?

En del af de virksomheder vi møder, har allerede formået at etablere et klart strategisk mål for deres lagerstyring inkl. tydelige KPI´er for alle relevante dele af organisationen og de enkelte medarbejdere. Effektivitetsgevinsterne er identificeret, siloerne er nedbrudt og support og service af scannere, terminaler og dataintegrationen til ERP er på plads.

Virksomheden og organisationen er med andre ord klar at høste yderligere gevinster. Typisk begynder ledelse og lageransvarlige at stille sig selv følgende spørgsmål: 

• Kan medarbejderne udstyres til at dække flere roller i vareflowet?
• Hvilke tekniske løsninger kan effektivisere vores lagerstyring yderligere?
• Kan vi tilpasse den konkrete vareplukning til forskellige ordretyper?

Her er det ikke længere primært valg og implementering af konkret udstyr, som bør overvejes. I stedet er det processer, roller og hele måden at tænke sit vareflow, som er udgangspunktet for yderligere gevinster. Fx er det ikke en naturlov at én plukker kun plukker til én ordre ad gangen, at IT-afdelingen servicerer alt udstyr - eller at man skal nøjes med den sparsomme information, der lagres i 1D-stregkoder. 

Få en gratis udviklingsanalyse med konkrete anbefalinger

Udfyld formularen her til højre og få en række konkrete anbefalinger til, hvordan din virksomhed tager næste skridt mod endnu flere  effektiviseringsgevinster og strategiske konkurrencefordele ligger. I analysen indgår:

• Fælles gennemgang af jeres behov og nuværende løsning

• Sammenligning af nuværende set-up med best practises fra andre cases

• En samlet udviklingsanalyse med fokus på størst mulig rentabilitet og konkrete anbefalinger.

Udfyld formularen her

Mere viden og inspiration

Herunder kan du hente den gratis eBook "Effektivisering uden investering". Tilmelder du dig vores nyhedsbrev, får du inspiration, cases og gode tilbud direkte i din mailboks hver tredje uge.

2022-03-22-lagerstyring_scenarie3_C

Scenarie 3: Du er på udkig efter den næste teknologi til at optimere din lagerstyring

Du har allerede set og forstået, hvordan online lagerstyring kan skabe effektiviseringsgevinster og besparelser. Og du forstår, hvordan effektiv lagerstyring også er et centralt redskab til at realisere virksomhedens overordnede mål i forhold til kundetilfredshed, optimering af værdikæden og tilpasning til fundamentale markedsændringer som fx Covid-19.

Nu er du på udkig efter at tage virksomhedens online lagerstyring til et helt nyt niveau. Herunder har vi samlet tre teknologier, som du bør overveje – og som vi gerne hjælper dig med at integrere.

Få en gratis analyse og anbefaling af fremtidens muligheder

Udfyld formularen her til højre og få en gratis analyse af, hvilke af fremtidens teknologier, der vil give de største fordele. I analysen indgår:

• Fælles gennemgang af den nuværende løsning og kommende behov

• Identifikation af relevante strategier og teknologier

• Præsentation af potentielle effektiviseringsgevinster og konkurrencefordele inkl. konkrete forslag til, hvordan de opnås. 

Udfyld formularen her

Mere viden og inspiration

Herunder kan du hente den gratis eBook "Velkommen til fremtidens lager- og logistikløsninger". Du kan også tilmelde dig vores nyhedsbrev og få inspiration, cases og gode tilbud direkte i mailboksen hver tredje uge. 

Flere effektiviserings-gevinster og konkurrencefordele?


Vi har mere end 20 års erfaring med at udvikle lager- og logistikløsninger, der giver gladere kundere og en endnu bedre bundlinje. 

Kontakt mig for en uforpligtende snak, et godt tilbud eller en gratis potentialeanalyse inkl. konkrete anbefalinger, hvis du vil tage din lager- og logistikløsning til det næste niveau. 

Johnny Nørgaard
Partner og ekspert i lager- og logistikløsninger
Telefon: 76 71 00 00
E-mail: jn@codeex.dk

Book et møde med Johnny

Johnny Nørgaard
 

Lager- og logistikløsninger der øger effektiviteten og kundetilfredsheden

Med udgangspunkt i mere end 20 års erfaring og leverancer til hundredvis af kunder leverer vi alle typer lager- og logistikløsninger.

Vi rådgiver og implementerer med udgangspunkt i din virksomheds behov samt markedets bedste hard- og software; fra afmærkningsetiketter, håndterminaler og truckscannere til netværksløsninger, plukkestrategier og integration til alle økonomisystemer.

Alt sammen med ét mål for øje – at sikre din virksomhed effektiviseringsgevinster og strategiske konkurrencefordele.

Uvildig og uafhængig rådgivning

Læs mere om nutidens og fremtidens lagerstyring i vores blog


Herunder finder du cases samt viden og inspiration til både strategi, løsningsdesign og hardware.

Se flere blogindlæg

4 min read

Hvad bliver lager- og logistikbranchens næste IT-revolution?

De største og mest fremsynede aktører anvender allerede i dag IoT, AI og Blockchain. Men hvad bliver den næste...

3 min read

5 tips til valg af WMS for B2C-virksomheder

Står du overfor at vælge virksomhedens første eller næste warehouse management system (WMS)? Så står du overfor en...

3 min read

Lagerstyring som afgørende konkurrenceparameter

Solar er en sourcing- og servicevirksomhed, der leverer komponenter til el, vvs, industri, ventilation og klima/energi...