Codeex > Lager og logistik > WMS-lagerstyring
Hvad er WMS lagerstyring?
WMS er forkortelsen for Warehouse Management System. Dvs. et system, som optimerer virksomhedens lager, administration og distribution.
Et WMS-system hjælper virksoheden med at styre varebeholdninger, spore produktionscyklusser, håndtere ordrer, planlægge forsendelser og koordinere lagerpladser og arbejdsprocesser samt give real-time status på lagerbeholdning og kundeleverancer.
Grundlæggende sker dette ved, at et WMS lagerstyringssystem indsamler og distribuerer data fra modtagelse til afsendelse og levering af alle varer. Disse data indsamles ved scanning af stregkoder via håndterminaler.
WMS-systemer bruges typisk af virksomheder, der håndterer store mængder varer og har komplekse lager- og distributionsbehov. WMS-systemet øger effektiviteten og reducerer omkostningerne ved lagerstyring og forsendelse, samtidig med at de forbedrer kundeservice og nøjagtigheden af varebeholdninger.
-
Fordele for administrationen
- Bedre kontrol: Med et WMS-system kan administrationen få bedre overblik over lagerbeholdning og arbejdsprocesser. De kan spore varer og ordrer og overvåge lagerbeholdningen, produktion og leveringsstatus i realtid.
- Bedre planlægning: Med et WMS-system kan administrationen planlægge og tilpasse produktionen og forsendelsen mere effektivt, hvilket kan øge effektiviteten og reducere omkostningerne.
- Mindre bufferlager og spild: Via konstant overblik over indkommende order og lagerstatus minimeres behovet for bufferlager samt risikoen for at skulle melde ”udsolgt” på grund af flaskehalse.
- Reduktion af manuelle opgaver: Sidst men ikke mindst, reducerer WMS lagerstyring ofte en lang række manuelle administrative opgaver i forhold til opdatering af lagerstatus og leveringstidspunkter.
- Bedre kontrol: Med et WMS-system kan administrationen få bedre overblik over lagerbeholdning og arbejdsprocesser. De kan spore varer og ordrer og overvåge lagerbeholdningen, produktion og leveringsstatus i realtid.
-
Fordele for lagermedarbejdere
- Lettere arbejdsprocesser: Med et WMS-system kombineret med stregkodelæsere og fx truckscannere og mobile printere bliver arbejdsbyrden lettere og risikoen for menneskelige fejl reduceres.
- Hurtigere opløring: Med et WMS-system kan lagermedarbejdere få bedre træning og support, da systemet kan give træning i arbejdsprocesser og hjælpe med at identificere områder, hvor der er behov for yderligere træning.
- På baggrund af data om hvilke varer der oftest sælges sammen, optimeres standpladserne således, at disse varer står tæt i samme lagergang og nær plukkernes udgangspunkt. Dermed spares unødige skridt (og plukkeeffektiviteten øges).
- WMS lagerstyringssystemet anviser medarbejderne den korteste og dermed mest effektive vej til næste pluk.
- På et lager med både tunge og skrøbelig varer sørger virksomhedens WMS lagerstyring for at tilrettelægge plukningen således, at de tungeste varer plukkes først/til bunden af den samlede ordre. Dermed spares plukkerne for unødige tunge løft.
- Lettere arbejdsprocesser: Med et WMS-system kombineret med stregkodelæsere og fx truckscannere og mobile printere bliver arbejdsbyrden lettere og risikoen for menneskelige fejl reduceres.
-
Fordele for virksomheden
- Øget effektivitet: Med et WMS-system kan virksomheden øge effektiviteten af deres lager- og distributionsaktiviteter, hvilket reducerer omkostningerne til lagerplukning og administration hvilket øger overskuddet og/eller kapaciteten.
- Bedre datastyring: Med et WMS-system kan virksomheden få adgang til nøjagtige data og rapporter om deres lager- og distributionsaktiviteter, hvilket kan hjælpe med at træffe bedre beslutninger og optimere forretningsprocesser.
- Bedre kundeservice: Med et WMS-system kan virksomheder tilbyde bedre kundeservice, da systemet kan hjælpe med at spore ordrer og give kunderne mere præcise oplysninger om deres levering.
- Efterhånden som der skabes en statistik over forholdet mellem det forventede og faktiske leveringstidspunkt hos kunden, kan virksomheden dokumentere sin leveringssikkerhed og bruge den til at fastholde og tiltrække kunder. Dette skete blandt andet for K. Hansen Transport.
- Øget effektivitet: Med et WMS-system kan virksomheden øge effektiviteten af deres lager- og distributionsaktiviteter, hvilket reducerer omkostningerne til lagerplukning og administration hvilket øger overskuddet og/eller kapaciteten.
”Vi bruger vores statistikker over leveringssikkerhed i både vores opsøgende salg og overfor vores eksisterende kunder. For det er let at sige, at vi gør det godt. Men det er mere interessant at vise det.”
- Jakob Wiborg Hansen, direktør og ejer af K. Hansen Transport.
Hvad er forskellen på et ERP-system og WMS lagerstyring?
Langt de fleste ERP-leverandører tilbyder WMS-moduler som tilkøb til deres system. Og sjovt nok vil din ERP-leverandør næsten altid anbefale denne løsning. Typisk med den begrundelse, at det er oplagt at holde alle virksomhedens løsninger indenfor ét system. Men også lidt fordi virksomheden dermed bliver knyttet endnu tættere til ERP-leverandøren …
Når man overvejer, om man vil bygge videre på sin ERP-løsning eller i stedet vælge et dedikeret WMS lagerstyringssystem, er det vigtigt at forstå de grundlæggende forskelle mellem et ERP-system og et WMS lagerstyringssystem. Desuden bør man gøre sig klart, hvor moden virksomheden er ift WMS lagerstyring. Typisk ser vi tre scenarier for parathed til WMS lagerstyring.
Et ERP-system er passivt og designet til økonomiafdelingen
Et ERP-system er altid designet med udgangspunkt i økonomiafdelingens behov. Derfor er et ethvert ERP-system designet til at indsamle data og til at skabe overblik og levere information om status. Hvad der så skal ske derefter, giver et ERP-system ingen input til.
En anden vigtig pointe: Vælger man at bygge videre på sin ERP-løsning, så vil man altid ende med en teknisk begrænset løsning, som det oftest vil være relativt dyrt at videreudvikle på.
Et WMS lagerstyringssystem understøtter lageret aktivt
Et dedikeret WMS lagerstyringssystem er designet til løbende at levere optimeringsforslag ud fra de indsamlede data. Fx ved hele tiden at tilpasse guidningen mod varepluk efter den aktuelle ordre og lagerstatus. Men WMS lagerstyring kan også løse mere komplicerede opgaver. Som i dette eksempel:
Den samlede ordrebeholdning af en vare er på 1000 styk. I virksomhedens webshop placeres to uafhængige ordrer på henholdsvis 400 og 700 styk. Så hvad nu? Her vil et ERP-system blot registrere situationen og lade det vær op til den logistik- eller lageransvarlige at opdage og løse problemet. Med WMS lagerstyring vil systemet selv gå ind og foretage en prioritering. Stammer den ene ordre fra en VIP-kunde? Er det muligt at levere over to omgange til begge eller den ene kunde? Ud fra disse live-data vil den ansvarlige hurtigt kunne tage den bedst mulige løsning. Eller sagt på en anden måde: Et WMS lagerstyringssystem bidrager aktivt til en bedre kundeservice.
Den optimale proces for integrationen af WMS lagerstyring
Et WMS-system og virksomhedens ERP kan integreres på forskellige måder, afhængigt af de specifikke systemer og virksomhedens behov. Her er nogle generelle trin, man under alle omstændigheder bør gennemgå.
- Identificer data, der skal overføres: Start med at identificere de data, der skal overføres mellem WMS og ERP. Det kan fx være data indeholdende produktinformation, lagerbeholdning, placering, ordrenummer og forsendelsesoplysninger.
- Vælg den rette forbindelse mellem WMS og ERP: Der er flere metoder til at oprette forbindelse mellem WMS og ERP, herunder API'er, webhooks, filudveksling eller direkte integration mellem systemerne. Det er vigtigt at vælge den mest passende metode og sørge for, at de to systemer kan kommunikere med hinanden.
- Konfigurer dataoverførsel: Konfigurer dataoverførslen mellem WMS og ERP i henhold til de identificerede data, der skal overføres. Dette kan involvere at oprette en datamappingsproces, så de to systemer kan arbejde sammen effektivt.
- Uddan medarbejderne: Det er vigtigt at uddanne medarbejderne om integrationen mellem WMS og ERP, så de forstår, hvordan de to systemer fungerer sammen, og hvordan de kan bruge dem til at optimere deres arbejdsprocesser.
- Udfør en test: Det er vigtigt at udføre en test af integrationen mellem WMS og ERP for at identificere eventuelle problemer eller datakonflikter og sikre, at systemet fungerer korrekt, inden det implementeres i hele virksomheden.
Hvilken integration for wms lagerstyring er den bedste?
Mange virksomheder tøver med at implementere en moderne WMS-løsning, fordi den IT-ansvarlige, lager- og logistikchefen m-fl. tror, at en WMS-lagerløsning der integrerer lager- og logistiskdata med virksomhedens ERP er både dyr og risikabel. Men sådan er det heldigvis ikke (længere).
Indtil for få år siden så man primært to typer af WMS-integrationer:
On-premise, typisk et selvudviklet legacy system.
Ofte funktionelt men sjældent velfungerende. Og næsten altid særdeles sårbart overfor videnstab, hvis den ansvarlige udvikler forsvinder ud af virksomheden. Har desuden den ulempe, at efterhånden som et system ældes, bliver det stadig vanskeligere at integrere i virksomhedens (nyere) ERP-platform og øvrige teknologier.
Du kan læse mere om, hvorfor man skal tænke sig ekstra godt om, før man begynder at udvikle sin egen dataintegrationsløsning i bloggen "Stop al udvikling på lageret".
Integreret ERP og SCM-baseret WMS
Lagerstyringssystemer opbygget som moduler eller applikationer der integreres med virksomhedens ERP og forsyningskæde. Fordelen er, at moduler og applikationer umiddelbart er i stand til at spille sammen med regnskabs- og business intelligence systemer. Dermed får virksomheden overblik over BÅDE sit lager OG over forsyningskæden.
Ulempen ved en WMS-integration direkte i virksomhedens ERP og/eller SCM er, at det ofte kræver omdirigering af data og ændrede processer i hele eller dele af virksomhedens ERP. Hvilket kan være både besværligt og tage lang tid at implementere.
Cloudbaseret WMS-integration er den simple (og bedste) løsning
Fordi ingen af de ovennævnte muligheder er optimale, har der i mange år været stor konkurrence om at udvikle bedre alternativer. Den mest levedygtig løsning er cloudbaserede WMS-systemer leveret som software-as-a-service (SaaS).
Helt konkret er cloudbaseret WMS-integration baseret på et program, som sørger for løbende udveksling af data mellem administration, scannere og lagermedarbejdere.
Det betyder, at de indsamlede data distribueres via virksomhedens eksisterende it-infrastruktur. Dermed slipper man for at skulle ændre på de grundlæggende processer i hjertet af virksomhedens ERP-system.
Data fra fx stregkodecannere og trucktterminaler registreres og videresendes via virksomhedens eksisterende IT-infrastruktur. Dermed kræves der ingen ændringer i virksomhedens ERP, WMS og Windows/Android platform. Det er blot et spørgsmål om at definere, hvilke data der skal sendes til hvilke systemer og brugere. Dermed slipper man for at ændre på de grundlæggende datastrømme og processer virksomhedens ERP-system.

Cloudbaseret integration mellem WMS og ERP er hurtigere og billigere end du tror
Dybest set er den basale proces på lageret stort set altid den samme - på tværs af brancher og virksomhedsstørrelse:

Vare kommer ind –> vare placeres på lagerplads -> vare bestilles –> vare findes og pakkes -> ordre lastes –> vare distribueres til modtager.
Derfor er der helt naturligt opstået et marked for leverandører af standard-software, som kosteffektivt sikrer den rette software-integration mellem WMS lagerstyring- og ERP-systemer.
Typisk tilbyder disse leverandører en standard app-løsning med mulighed for tilkøb af konkrete tilpasninger og funktioner.
Mange af disse standardløsninger med tilpasningsmuligheder dækker 95 % af alle virksomheders behov for dataudveksling. Derfor kan det meget sjældent betale sig at udvikle sin egen løsning selv.
Cloudbaseret WMS-lagerstyring på tre dage
Typisk tager en fuld dataintegration "på toppen" af lagerets hardware og administrationens ERP tre dage eller mindre. Og både risiko og implementeringsomkostninger er betydelig lavere, end man tidligere har kunnet forvente.
En anden fordel ved en cloudbaseret WMS-integration er, at tid og udgifter til vedligehold og opdateringer ligger hos leverandøren. Desuden er man typisk sikret en langt højere datasikkerhed, end hvis virksomheden selv skal stå for WMS-integrationens sikkerhedsopdateringer.
Sidst men ikke mindst har cloudbaseret dataintegration den fordel, at den kan integreres med stort set alle nye og ældre økonomisystemer, herunder Microsoft Dynamics AX/NAV/BC/365/CX5, Uniconta, IBM, SAP, SAP Business One, Visma og Visma.net, samt styresystemerne IOS og Android.
Der er ingen grund til at vente
Fordi dataintegration via software er langt hurtigere, mindre risikofyldt og langt billigere end tidligere tiders dataintegrationer, behøver du ikke vente til næste udskiftning eller opgradering af virksomhedens ERP før du høster fordelene ved implementering af WMS-lagestyring.
Businesscasen for fuld dataintegration mellem lager, logistik og administration er solid allerede nu - også selvom der skal skiftes eller opgraderes ERP allerede til næste år.
Det er billigere end du tror
Der er selvfølgelig forskel i pris og ydelser leverandørerne imellem. Men en månedlig licensafgift på 3.000 kr. for en standard integrationsløsning til 6 – 10 håndterminaler er absolut realistisk. Og selve integrationen kan typisk klares på 2 til 5 dage, så er man oppe at køre.
Softwarebaseret dataintegration på tre dage
Mindre risiko, lavere udgifter, hurtigere integration, effektiviseringsgevinster og endnu bedre kundeservice.
Hent eBooken, og læs mere om fordelene ved softwarebaseret dataintegration virksomhedens lagerdata med virksomhedens økonomisystem.
20 års erfaring – du er i trygge hænder
Vi skræddersyr din dataintegration og implementeringsproces ud fra dine vækstplaner og vores erfaringer fra tidligere projekter. Og da vi har implementeret softwarebaserede dataintegrationer siden 2019 og har mere end 20 års generel erfaring med implementering af stregkode- og scannerløsninger, tør vi godt love, at du er i trygge hænder.
Vi har blandt andet løst cases for Solar, Royal Unibrew, Select, K. Hansen Transport, DVA og Løgstrup-Steel A/S.
Få en uforpligtende snak om dine muligheder
En fuld dataintegration giver din virksomhed store muligheder for effektiviseringer og bedre kundeservice.
Ring eller skriv, hvis du vil have en uforpligtende snak om din virksomheds muligheder.
Johnny Nørgaard
Partner og ekspert i lager- og logistikløsninger
Telefon: 76 71 00 00
E-mail: jn@codeex.dk
Kalender: Book et møde med mig her
