RFID tags – et effektivt alternativ til stregkodeløsninger

RFID tags giver flere muligheder end traditionelle stregkodeløsninger

RFID (radio-frekvens-identifikation) er en teknologi, hvor radiobølger bruges til at kommunikere den eksakte lokation og det eksakte antal varer/enheder via et ”tag” på varen/enheden, der så aflæses af en målrettet RFID scanner.

Fordi identifikationen foregår via tags, der konstant udsender radiobølger til en modtager, kan registreringen foretages øjeblikkeligt uanset hvor varerne befinder sig, da manuel scanning af stregkodedata ikke er nødvendig.

RFID tags er hurtigere at scanne og indeholder mere information

En anden fordel ved RFID tags er, at man kan aflæse hundrede eller tusindvis af tags samtidigt. Det øger især effektiviteten af dataindsamlingen for virksomheder, som arbejder med store kvanta.

RFID tags gør det desuden muligt at overføre langt flere produktinformationer end det er muligt med 1D og 2D-stregkodet. Dermed bliver det muligt at sikre bedre sporbarhed af produkter, mere effektiv datafangst samt at eliminerer risikoen for menneskelige fejl.

Sidst men ikke mindst kan man afhængigt af den konkrete løsning enten helt undgå eller som minimum minimere investeringen i manuelle stregkodelæsere eller håndterminaler til alle lagermedarbejdere.


Kræves der en special scanner til RFID tags?

Svaret er ”både og”. Som beskrevet i eksemplet herunder, kan større kvanta aflæses via antenner opstillet ved lagerdocks eller områder på et lager (eller et messecenter, et hospital etc). Men til aflæsning af mindre og målrettede mængder af enheder, kan en scanner udstyret med en indbygget ”målrettet” antenne fungere på samme måde som en traditionel scanner for aflæsning af stregkoder. Blot vil aflæsningen være langt hurtigere, og fejl opstået på grund af ødelagte eller beskadigede 1D- eller 2D-stregkoder vil ikke længere være et problem. Og da scanningen/dataindsamling via RFID-tags er langt hurtigere end via traditionelle stregkoder, kan et helt lager scannes på få timer og med minimal investering i hardware.


RFID tags øger effektiviteten og minimerer fejl

Da vare- og transportinformationen for hver enkelt enhed ikke skal aflæses manuelt med en scanner, kan man med en enkelt scanner og en RFID løsning langt hurtigere registrere store antal varer eller ordrer. Fx kan alle varer registreres automatisk via målrettede antenner/aflæsere placeret ved ind- og udkørsel fra lagerområder eller lagerdocks, hvorefter deres ønskede placering på lageret automatiske overføres til de truckførere eller lagerrobotter, som skal placere varerne på lagerpladserne.

Med RFID-tags behøver man heller ikke længere fysisk adgang til varerne for at scanne dem. Det betyder, at der kan stables langt tættere og dermed flere varer på de samme kvadratmeter.

  • Lagerkapaciteten øges, da paller og varer nu kan stables højt og dybt men samtidig stadig registreres og identificeres
  • Den manuelle scanning af stregkoder elimineres = store tidsmæssige gevinster
  • Mulighed for real-time indsamling af data for forsat optimering.

RFID-tag---lager-oglogistik


Dataindsamling for øget lagereffektivitet

RFID-tags kan desuden bruges til at identificere områder eller processer, der bør optimeres.

For eksempel kan man installere en fast RFID-læser i et portalområde for at spore sine gaffeltrucks bevægelse, når de kører igennem for at hente work-in-process (WIP) varer fra produktionsanlægget og flytter varer og ordrer til andre steder på lageret eller til lastdocken.

Denne løsning giver mulighed for at få lagerstatus i realtid, og dermed give dine teams og forsyningskædepartnere mulighed for at planlægge og tage det næste skridt i vareflowet eller løse et problem, før det eskalerer.

Læs mere om fremtidens teknologier og plukkeløsninger

VR-briller, droneplukning og multiplukning er blot et par af de øvrige teknologier, vi forventer vil påvirke fremtidens lager- og logistikløsninger. Lær mere om disse og en række øvrige lovende løsninger i eBooken "Velkommen til fremtidens lager- og logistikløsninger".

Hent eBook: Fremtidens lager- og logistikløsninger

Få en gratis potentialeanalyse med konkrete anbefalinger

Udfyld formularen ved at klikke på knappen og få en gratis analyse af, hvor din virksomheds umiddelbare effektiviseringsgevinster og strategiske konkurrencefordele ligger. I analysen indgår:

• Fælles gennemgang og identificering af jeres virksomheds og jeres kunders behov

• Ekspert audit af jeres lagerløsning med udgangspunkt i jeres behov

• En samlet, eksekverbar udviklingsstrategi med fokus på jeres forretning og konkrete tiltag.

Udfyld formularen her

RFID løfter købsoplevelsen i detailbranchen

På grund af den konstante opdatering af lagerbeholdningen er RFID-løsninger en særdeles effektiv måde at have konstant overblik over lagerbeholdning, placering af varer samt forebyggelse af svind i detailbutikker med stor kunde- og varegennemstrømning.

Hver gang en vare forsvinder ud af butikken eller lageret, registreres det i real-time og opfyldning eller varebestilling kan igangsættes – helt automatisk, uden manuelle og tidskrævende scanninger. Og samtidig opdateres de løbende økonomiske nøgletal. Desuden kan medarbejderne via RFID øjeblikkeligt finde de varer, kunderne efterspørger og dermed hæve serviceniveauet og den positive kundeoplevelse.

Med en RFID løsning er det desuden muligt at aflæse alle varer i en kurv uden at hver enkelt vare skal køres forbi en scanner. Dermed kan kunde-flowet ved udgangskassen øges betydeligt.



I USA og Asien har flere supermarkedskæder og detailbutikker allerede indført ubemandet betaling via RFID-løsninger.

Alle varer i butikken har et RFID-tag. Ved udgangen registreres varerne i indkøbsposen via RFID- scannere, og det tilsvarende beløb trækkes på kundens kundekort.

pst---rfid-tags---detail

 

 

RFID giver hotel- og eventgæster en friktionsfri oplevelse

Da aflæsning af RFID løsninger ikke kræver en manuel scanner, kan RFID tags sammen med en scanner ved alle kunde touch-points sikre ubesværet betaling for ekstraydelser samt give gæster på hoteller og events en behagelig og effektiv ind- og udcheckning. Kunder, gæster eller besøgende behøver ikke konstant at skulle vise ID, have betalingsmidler med og bruge lang tid på adgangsregistrering. Al information ligger i kundens armbånd eller nøgle. Dermed forbedre den samlede kundeoplevelse.

Samtidig er det let at administrere at administrere forskellige serviceniveauer samt tilladte opholdsområder for gæster og deltagere via RFID tags. Indeholder en deltagers RFID tag ikke den fornødne data, åbner døren ganske enkelt ikke – eller en notifikation dukker op på værtens skærm.

iStock-1098013540
 

RFID for produktions- og medicinalbranchen

Her har RFID-teknologien især den fordel, at RFID-tags let kan påføres tekstiler, dyr samt mange små enheder som fx reagensglas eller reservedele. Det betyder en langt hurtigere registrering end en stregkodeløsning formår. Desuden er det muligt ved hjælp af RFID-tags hurtigt at validere ægtheden af sjældne enheder eller blandinger samt at overføre store og komplekse informationsmængder, fx i forbindelse med kemisk sammensatte produkter eller store lagerbeholdninger af små enheder som fx beslag og kabler el. lign.

På hospitaler er det oplagt anvendes RFID ofte til at sikre sporing og korrekt håndtering af kirurgiske instrumenter, medicin og blodprøver samt at sikre overblik over medicinbeholdningen i real-tid og dermed sikre, at al medicin er tilgængelig, når patienterne har brug for det – uden at der opstår spild af dyr medicin, som forældes inden brug.

RHID---medicinalbranchen-1

Vil du vide mere om  mulighederne med RFID-tags?


I Codeex har vi mere end 20 års erfaring med lager- og logistikløsninger, der skaber effektiviseringsgevinster og konkurrencefordele.  

Har du brug for en snak og et uforpligtende tilbud, så giv mig et kald eller send en mail.  

Johnny Nørgaard
Partner og ekspert i lager- og logistikløsninger
Telefon: 76 71 00 00
E-mail: jn@codeex.dk

Book et møde med Johnny

johnny_nørgaard_fritlagt-1