2 min read

3 gevinster for dine lagerprocesser

Featured Image

I denne uges blog får du tre gevinster for lagerprocesser, som digital lagerstyring kan sikre dig og din virksomhed. For hver af de tre gevinster er der desuden en række praktiske og økonomiske gevinster at hente. Se alle gevinsterne her.

Konstant optimering af lagerprocesser

Med digital lagerstyring opsamles al data løbende. Dermed kan man hurtigt teste og afgøre, om forslag til nye plukkerutiner, niveauer af bemanding eller ændring af vareplaceringer er værd at forsætte med.

Et klassisk eksperiment er at ændre på placeringen af de mest plukkede varer og derved skabe nye plukkeruter. Ved at sammenligne”før-og-efter” data kan den optimale placering dokumenteres. Samtidig gør den indsamlede data det muligt at identificere processer, ordretyper eller bemanding, hvor der opstår for mange fejl. Det giver følgende gevinster lagerprocesserne:

  • Eliminering af flaskehalse

  • Dokumentation for mest optimal vareplacering

  • Eliminering af dårlige processer

  • Identifikation af medarbejdere med behov for at ændre rutiner

Læs også: 3 administrative gevinster ved digital lagerstyring


Medarbejdere arbejder effektivt og konstruktivt

Går en plukker hver dag mange unødvendige skridt, fungerer udstyret ikke eller skaber fælles printere eller skærme ventetid på kollegerne, falder arbejdsglæden og effektiviteten. Oplever en plukker til gengæld at alle arbejdsprocesser og krav er meningsfulde, stiger både arbejdsglæde og effektivitet.

Denne positive spiral kan implementering af moderne hardware i høj grad være med til at understøtte. Et eksempel kan være eliminering af unødvendige skridt via indførsel af hånd- eller truckterminaler og individuelle printere. Et andet eksempel er indsamling af data der bruges til at skabe optimale plukkeruter. Sidt men ikke mindst vil et korrekt opsat netværk der reducerer udfald og genopstart af hardware spare mange frustrationer og tabt tid. Gevinsterne ved at indføre moderne hardware der øger effektiviteten og medabejdernes arbejdsglæde er:

  • Gladere og mere stabil medarbejdergruppe

  • Mindre tidsforbrug til rekruttering og oplæring

  • Mindre fysisk belastning og færre sygemeldinger

  • Øget effektivitet for den enkelte plukker

website-blog-article-3-strategiske-gevinster-03



Husk at involvere plukkerne

Det er ofte plukkerne, der hurtigst kan identifcere umiddelbare effektiviseringsgevinster. Fx vil en truckfører hurtigt se, at en gaffelscanner sparer 30 – 40 – 50 daglige ind- og udstigninger af trucken. For ikke at nævne gevinsten i forhold til arbejdssikkerheden. Derfor anbefaler vi altid, at ledelsen på lageret involverer plukkerne og de øvrige lagermedarbejdere i optimering af processer og arbejdsgange.

Læs også: 3 strategiske gevinster ved digital lagerstyring



Centraliseret konfiguration og opdatering af al hardware

Jo mere avanceret lagerstyringen bliver, desto flere enheder skal serviceres, konfigureres og opdateres for at få det maksimale ud af investeringen i hardware og dataintegration – og for at opretholde IT-sikkerheden.

Dette arbejder kræver mange timers arbejde fra virksomhedens IT-afdeling, især hvis flere lokationer skal serviceres. Men IT-afdelingen har også andre opgaver. Der[1]for ser vi lidt for ofte virksomheder, hvor hardwaren ikke har de nødvendige funktioner eller forårsager store huller i IT-sikkerheden. Eller endnu værre; dyrt indkøbt udstyr ligger ubrugt hen, fordi IT-afdelingen ikke har tid til den nødvendige konfiguration.

Med softwareløsningen SOTI MobiControl kan alle enheder på alle lokationer overvåges, opdateres og fjernkontrolleres fra én central lokation. Det giver følgende gevinster:

  • Frigivelse af tid for IT-afdelingen

  • Omgående ibrugtagning af ny hardware

  • Opdateringer kan foretages uafhængigt af IT-afdelingen

  • Dashboard med overblik og status for al hardware

  • Remote ændringer af hver brugers adgange og funktionaliteter

  • Bedre rentabilitet for investeringen i hardware

HubSpot Video


Skal vi hjælpe dig med at høste gevinsterne på dit lager?

Du er altid velkommen til at kontakte partner og ekspert i lager- og logistikløsninger Johnny Nørgaard på jn@codeex.dk eller på 40 10 99 57 for en uforpligtende snak om dine potentielle gevinster.

Vil du have flere tips, nyheder og tilbud til lager- og logistikløsninger, der flytter både varer og kunder, så tilmeld dig vores nyhedsbrev her eller følg os på linkedIn.

Få mere viden og inspiration her

Øget effektivitet med truckterminaler og truckscannere

Royal Unibrew er Danmarks næststørste bryggeri. Hver eneste dag året rundt, bevæger 3.000 paller drikkevarer sig igennem Royal Unibrews lager på vej...

Read More

Skal du vælge printer i 2022? Se det overraskende valg her

Jo. Selvfølgelig er finansieringsmuligheder, printkvalitet, pris på forbrugsstoffer og serviceaftaler samt printerløsningens samlede TCO stadig...

Read More

Fejlfri og hurtig lagertælling er mulig!

Vidste du, at lageroptællingen for årets lagerstatus ikke nødvendigvis skal foretages på ét bestemt tidspunkt på året? Faktisk kan man helt selv...

Read More