Part 1: Expand your safety perimeter to everywhere
When work can take place anywhere, solutions that secure a company’s data have to be everywhere. Basically, it is crucial that businesses can shift...
Læs første blog af to, hvor vi gennemgår de seks vigtigste globale tendenser indenfor lager- og logistikløsninger. Denne første blog handler om opfyldelsesresponsivitet , dropshipping og omvendt logistik. Eller sagt med andre ord: Hvordan man får en konkurrencefordel ved at kunne tilbyde hurtigere og mere fleksibel levering end dine konkurrenter.
Uanset om virksomhedens marked(er) ligger i EU, USA eller Asien så er der en række fælles kundetendenser. Fx den konstante forøgelse af online-handel samt de muligheder som den digitale transformation giver for at migrere forretningstransaktioner på alle niveauer online. Den eneste forskel på dette område er de meget forskellige hastigheder, som online-migreringen sker med i de forskellige regioner. Hvad der er en fantastisk ny service i én region, kan være standard i an anden. Er man en global spiller er der med andre ord store gevinster at hente, ved at applikerere løsninger på tværs af regioner.
Pris og kvalitet er ikke længere de eneste centrale konkurrenceparametre. Skal forbrugerne vælge mellem to produkter, som er nær identiske i kvalitet eller pris, så vælger de det produkt, som kan leveres hurtigst. ”Opfyldelsesresponsiviteten” er med andre ord nu en lige så afgørende parameter for kunden som pris og kvalitet.
Opfyldelsesresponsivitet er …
… den tid det tager fra ordrekvittering til endelig levering.
I en nylig undersøgelse af ARC Advisory Group svarede 77% af respondenterne, at de forventede betydningen af opfyldelsesresponsivitet ville stige markant i de kommende år.
En af de virksomheder som først forstod dette og tog konsekvensen, var Amazon. Lige siden har Amazon eksperimenteret og optimeret deres logistikløsninger. Fx arbejder Amazon lige nu på at implementere robot- og dronelevering samt med at indføre auto-picking på deres enorme lagre. Ved hele tiden at være foran ift lager- og logistikløsninger giver Amazon sig selv samt alle de producenter, som benytter Amazon som salgskanal en central konkurrencefordel.
E-handel og salg direkte til forbrugerne vil fortsætte med at transformere måden detailhandel, producenter og deres grossister strukturerer deres virksomheder og processer. Mange producenter og grossister er allerede begyndt dropshipping, og har dermed ikke længere brug for deres egen lagerløsning eller -partner.
Dropshipping er …
… når en kunde køber en vare i en webshop og får sin vare leveret direkte fra producenten af varen. Dermed elimineres udgifterne til det fysiske lager samt besværet og udgifterne til pluking og forsendelse.
Dropshipping er en global tendens, der vil forsætte mange år frem, fordi dropshipping giver sælger mulighed for en reducere sine lageromkostningerne og dermed øge sin margin.
For producenterne er fordelen ved at levere direkte til slutkunder øget fortjeneste og kundeloyaliteten.
Taberne bliver tredjepartsleverandører af lagerkapacitet og distributionsflåder.
Forskning i online-shoppingens udvikling viser, at 34 % af shopperne vil foretage flere impulskøb og dermed skabe endnu flere returvarer. Årsagen er, at den stigende brug af sociale medier (især Instagram) øger mængden af impulskøb. Samtidig bliver de sociale platforme generelt bedre og bedre til at understøtte impulskøb og gnidningsfrie købsflows, hvilket også øger omfanget af impulskøb.
En direkte konsekvens af det øgede omfang af impulskøb er flere returvarer. Derfor er det afgørende, at man som sælger er i stand til (kost)effektivt at håndtere disse returvarer. Det vil blandt andet kræve en skalerbar proces i butikker og lagermodtagelser samt en øget opmærksomhed på antallet af returvarer, når mængden af fremtidige bestilte og producerede varer skal estimeres.
Mængden af returvarer vil være så stor, at de skal medregnes i den samlede lagerbeholdning. Dette stiller store krav til registreringen og antallet af registreringspunkter for en vare.
Transportvirksomheden K. Hansen Transport bruger data og dokumenteret leveringssikkerhed til at fastholde eksisterende kunder samt tiltrække nye
Vi håber, at du blevet inspireret til forsat udvikling af din nuværende lager- og logistikløsning. Du kan læse Fremtidens lagerløsninger del 2 her.
Vil du have mere viden og inspiration i din indbakke ca. hver tredje uge, så tilmeld dig vores nyhedsbrev herunder.
Johnny har mere end 20 års erfaring med rådgivning om løsninger og hardware inden for lagerstyring samt mobile salgs- og serviceløsninger. Du er altid velkommen til at kontakte Johnny for en uforpligtende snak om dine behov og muligheder på jn@codeex.dk eller 76 71 00 00.
When work can take place anywhere, solutions that secure a company’s data have to be everywhere. Basically, it is crucial that businesses can shift...
Alle IT-ansvarlige ved, hvor vigtig systematisk patching er for T-sikkerheden, maksimal oppetid og minimering af problemer i organisationen. Desværre...
IT-afdelingens medarbejdere er oftest for dyre og dygtige til at fungere som en servicefunktion for medarbejdere, der har glemt deres password. Se...