3 min read

Billig lagerstyring software med integration til dit økonomisystem

Featured Image

Tidligere var integrationen af en lager- og logistikløsning med virksomhedens økonomisystem en langvarig og omkostningstung affære. Desuden var der ofte stor risiko for ophold i plukningen eller at man mistede overblikket over virksomhedens lager- og leveringsstatus. Sådan er det heldigvis ikke længere.

Flere og flere virksomheder er godt i gang med at realisere de store besparelser og effektiviseringsgevinster, som en digitalisering af lagerstyring og distribution giver. Det viser blandt et stærkt stigende salg af håndscannere, etiket- og labelprintere, truckterminaler, stregkodeløsninger og plukkevogne mm. Langt de fleste af disse virksomheder har også indset værdien af en fuld integration af alle lagerstyringssystemets data til virksomhedens økonomisystem.


En unik lagerstyring software løsning er ikke nødvendig

Rigtig mange virksomheders udgangspunkt er, at deres behov, lagerprocesser, distribution og vareflows er unikke og derfor kræver en skræddersyet software-integration mellem lagerstyringssystemet og virksomhedens økonomisystem. 

Det er dog ofte et unødigt besværligt og dyrt benspænd at give sig selv. Herunder gennemgår vi kort hvorfor – samt hvad den mere (kost)effektive løsning er.



Lagerstyring og distribution er ens på tværs af brancher


Dybest set består lager- og logistikprocesser af de samme elementer, brancher og størrelsesforhold:

lager_og-logsitiskløsninger_illustration_1


Vare kommer ind –> vare placeres på lagerplads -> vare bestilles –> vare findes og pakkes -> ordre lastes –> vare distribueres til modtager.

Derfor er der ingen grund til selv at opfinde den dybe tallerken. Det har andre allerede gjort. Over de sidste par år er der opstået et marked for leverandører af software til integration og overførsel af data mellem lagerstyringssystemer og økonomisystemer som MS Dynamics, AX, NAV, 365, Business Central, SAP, IBM, C5 eller Uniconta.


”Jeg har set 100-vis af softwareintegrationer på tværs af brancher, systemer, størrelser og behov. Især de sidste to år er det blevet tydeligt, at standardløsninger med tilpasningsmuligheder er langt den hurtigste og billigste måde at skabe en effektiv dataintegration på.”

Johnny Nørgaard, Partner, Lager- og logistikløsninger, Codeex.



Fleksibel standard software til lagerstyring

Typisk tilbyder leverandører af software til lagerstyring en app-løsning med mulighed for tilkøb af konkrete tilpasninger og funktioner.

Disse standardløsninger og deres tilpasningsmuligheder dækker 95 % af alle virksomheders behov for dataudveksling. Derfor kan det meget sjældent betale sig at udvikle sin egen løsning selv. (Du kan se et eksempel på en fleksibel standardløsning inkl. priseksempler i den gratis ebook ”Lager- og logistikløsninger”).


Mere sikker og hurtigere integration med standard lagerstyring software

Egenudviklet software til integration af data fra lagerstyringen til virksomhedens excel- ark skal ofte integreres direkte ind i ”hjertet” af virksomhedens økonomisystem. Deraf den store risiko for datatab eller mistet overblik.

I modsætning hertil integreres en standard softwareløsning ”på toppen” af virksomhedens økonomisystem. Dermed tager dataintegrationen mellem virksomhedens lagerstyringssystem og økonomisystemer typisk ikke mere end en uge. Og det gælder for de fleste virksomheder og brancher – uanset størrelse og antal medarbejdere.

Der er selvfølgelig forskel i pris og ydelser leverandørerne imellem. Men en månedlig licensafgift på under 3.000 kr. for en standard software integration af 6 – 10 håndterminaler til virksomhedens økonomisystem er absolut realistisk.

Her kan du læse mere om integration af dit lagerstyringssystem med Microsoft Dynamics 365; Business Central, NAV, AX, C5, SAP, SAP Business One, IBM, Visma, Visma.net og Uniconta via en softwarebaseret standard løsning.


2022-07-19-billig-lagerstyring-software-med-integration



Man behøver ikke vente på næste opgradering af økonomisystemet

Fordi dataintegration via software er langt hurtigere, mindre risikofyldt og langt billigere end tidligere tiders dataintegrationer, behøver du ikke vente til næste udskiftning eller opgradering af virksomhedens økonomisystem, før du går i gang. Business-casen for fuld dataintegration mellem lager, logistik og administration allerede nu er solid – også selvom der skal skiftes eller opgraderes ERP allerede til næste år. Simpelthen fordi dataintegration med en standard softwareløsning er både billig og hurtigt overstået.

Det eneste der kræves, er et trådløst netværk, der effektivt dækker alle hjørner af lager og administration. Det har de fleste virksomheder allerede, men er man i tvivl, kan evt. "netværkshuller" hurtigt opdages og dækkes. Det kan du læse mere om her; netværksintegration og trådløst netværk.


”Muligheden for at integrere data fra lagerstyringssystemer ”på toppen” af stort set alle økonomi systemer og lagerstyringsprogrammer via en simpel softwareløsning har åbnet kæmpe muligheder for alle virksomheder indenfor lager- og logistikbranchen.”

Johnny Nørgaard, Partner, Lager- og logistikløsninger, Codeex.



Standard software til lagerstyring er billigere og binder færre ressourcer

Vælger man at udvikle sin egen integrations-løsning, skal man ikke alene starte helt forfra. Man skal også afsætte en masse interne ressourcer, som sjældent har erfaring med udvikling af software til lager og distribution.

Udregner man timeforbruget til udvikling og tillægger værdien af de opgaver, som de interne ressourcer samtidig ikke får løst pga. mangel på tid, er det meget svært at argumentere for at udvikle sin egen integrationsløsning.

Sidst men absolut ikke mindst, er man som virksomhed meget sårbar, hvis den internt ansvarlige for udviklingen og de efterfølgende nødvendige opdateringer skifter job.

Vil du have mere inspiration og viden om dataintegration, lagerstyring software eller hardware, så besøg lager- og logistikløsninger eller tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Få mere viden og inspiration her

Dit brugte IT-udstyr er mere værd end du tror

Planlagt udskiftning af virksomhedens IT-udstyr giver gevinst for både datasikkerheden, CSR-regnskabet og økonomiafdelingen. Læs mere om fordelene,...

Read More

Her er den etiket- og labelprinter, du kan stole på

Har du brug for af og til at kunne printe et par hundrede etiketter eller labels ud et par gange om ugen? Eller er det nærmere 5.000+ stk. om dagen,...

Read More

Sådan gør du din databackup usynlig

Når en virksomheds back-up´en er inficeret eller blokeret, så har de IT-kriminelle vundet. Enten må man betale for at få frigivet sine data - eller...

Read More