1 min read

Nu bliver VR-briller en del af hverdagen på lageret

Featured Image

Voldsom vækst i onlinehandelen under Corona har drastisk forøget antallet af lagerfaciliteter og distributionscentre. Større lagre tager lang tid at finde eller bygge. Og lastbilerne kan ikke blive større eller køre hurtigere. Men antallet af fejlleverancer og effektivisering af lager-pickingen kan relativt hurtigt forbedres. Fx ved implementering af ny teknologi som med VR briller.

HubSpot Video


Nuværende løsninger øger effektiviteten – men det kan blive endnu bedre
Håndterminaler med scannere opkoblet til virksomhedens ERP var første skridt. Derefter kom ordre-picking via stemme, også kaldet pick-by-voice samt ordre-picking via farve-anvisninger og via displays. Hver især gode løsninger - og helt sikkert bedre end pen og papir. Men de har også hver deres ulemper: Håndscannere skal hele tiden håndteres, og brugeren har ikke begge hænder fri til at håndtere varerne. Voice-picking kræver relativt megen koncentration og øger dermed risikoen for fejl, farve-anvisninger er komplicerede at implementere, mens displays er sårbare og dyre at erstatte.

Derfor har der i flere år været udviklet og eksperimenteret med VR-glasses som næste mål. Og nu er effektivitet, holdbarhed og implementering på plads. Et af foregangsprojekterne har været et samarbejde mellem Ricoh og DHL. Resultatet har været en øget plukkehastighed på 25 % - samt en særdeles positiv modtagelse blandt lagermedarbejderne.

VR briller viser vej og scanner selv
Helt konkret er der tale om en VR-brille kombineret med et smart-watch, som fungerer som displayet på en traditionel håndscanner.

Lagermedarbejderne får placering og kvanta af varen vist i brillen. Når pickeren finder placeringen, registrerer brillernes indbyggede kamera og software stregkoden på pallen eller hyldepladsen, og fortæller pickeren, hvor mange af varen, der skal pakkes. Lagermedarbejderen pakker varen på ordrevognen og bekræfter på sit smart-watch. Derefter vises næste placering og kvanta af næste vare i pickerens brille. Når en ordre er færdigpakket, vises en reminder om at lukke, sætte label på og starte på næste ordre.

Nutidens lager og logistik-løsninger kan du læse mere her. Fremtiden er det lidt sværere at beskrive, men med mere end 20 års erfaring har vi et kvalificeret bud. Så du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du er klar til det næste store skridt for din lageroptimering.

Få mere viden og inspiration her

Hvad er WMS lagerstyring? Og hvad er fordelene?

Et WMS lagerstyringssystem giver mulighed for at begrænse lageromkostningerne, effektivisere pluk, pak og levering samt reducere fejlleverancer og...

Read More

Hvad er RFID? Og hvad kan RFID?

RFID betyder radio-frekvens-identifikation og er en teknologi, der identificerer varer via radiobølger i stedet for manuelle scanninger af...

Read More

Medarbejderne vil have fleksibilitet – men hvad er ”fleksibilitet”?

Kolleger og medarbejdere der pludselig tager orlov eller siger op uden at have et andet job, bliver mere og mere normalt. Nogle gør det for at få en...

Read More