To skærme som er værd at se på
I Codeex følger vi en lang række ledende hardware-blogs og deres testresultater. Dette input har vi kombineret med vores eksperters og kunders...
3 min read
Charlotte Fredsgaard
:
15. marts 2022
IT har altid været en kritisk del af enhver organisations processer og infrastruktur. Men i takt med at nutidens medarbejdere er blevet udstyret med flere teknologier og devices, har den traditionelle rolle for IT-afdelingen udviklet sig til nu også at omfatte planlægning og servicering af de enkelte medarbejderes personlige teknologi og digitalisering.
Som en del af digitaliseringen og det moderne arbejdsmarked var de fleste virksomheder vant til at understøtte, at medarbejderne lejlighedsvis kunne arbejde på farten samt af og til også hjemmefra. Men kun meget få virksomheder var i stand til at understøtte, at stort set alle medarbejdere med ét skulle arbejde hjemmefra. Det fik Covid-19 meget hurtigt ændret på!
Antallet af anmodninger om brugersupport steg dramatisk – og det samme gjorde behovet for ny hardware og software, fx i form af skærme, dockingstationer, VPN-forbindelser, sikkerhedsopdateringer og -programmer. Hele virksomhedens IT-økosystem skulle ændres!
Når lige så mange eller flere kolleger arbejder hjemmefra end på kontoret, stiger kravene til kompleksiteten i virksomhedens IT-system. Fx skal infrastruktur og enheder nu spille sammen på tværs af både lokale miljøer og cloud-miljøer samt kunne inkorporere Bring Your Own Device (BYOD). Der er nu ikke længere tale om et internt IT-økosystem men i stedet et hybrid IT-økosystem. For IT-afdelingen betyder det hybride IT-økosystem, at IT-afdelingens opgaver nu rækker ud over virksomhedens digitale mure, fordi alle medarbejdere nu skal have den samme sikkerhed, brugeroplevelse og dataadgang uanset hvor de opholder sig og hvilket device, de arbejder fra.
Under pandemien har mange IT-afdelinger kæmpet for at opretholde en pålidelig og robust netværksinfrastruktur til klare den øgede trafik. Efterhånden som fjernarbejde fortsætter, bliver det nødvendig at styrke og omskole medarbejderne til at imødekomme de nye behov og krav. Det er dog kun en del af løsningen. At undgå potentielt dyr nedetid i forbindelse med forbindelsesproblemer forårsaget af medarbejderne der bruger deres egne enheder, er også en betydelig udfordring. Derfor giver det god mening at tilbyde alle medarbejdere en styret og ensartet opgradering af deres hard- og software. Som minimum bør alle enheder have de nyeste WiFi-funktioner, såvel som Bluetooth og tilstrækkelige eksterne HDMI- og USB-porte og ekstra indbyggede sikkerheds- og backup-systemer som fx HP´s Sure Start og Sure Recover.
Et pålideligt kamera, mikrofon og højttalere i en ordentlig kvalitet samt – ikke mindst – processorkraft nok til uden problemer at kunne afvikle alle arbejdsprogrammer og rumme de nødvendige løbende sikkerhedsopdateringer, bør også være et minimumskrav. En stabil VPN-forbindelse overalt er selvfølgelig også et absolut must.
Både hardware, software og administration skal være på toppen og i sync for at sikre optimal brugervenlighed og datasikkerhed. Det kræver en stor indsats af IT-afdelingen og mange kompetencer. Alternativt kan IT-afdelingen vælge at tage det strategiske ansvar men at lade andre om at løse de strukturelle og praktiske opgaver, fx via et koncept som arbejdsplads-as-a-service.
Det kræver sin IT-M/K at holde balancen mellem datasikkerhed og fleksibel adgang.
Stort set alle virksomheder ser en stigning i medarbejderejede devices, der forsøger at få fjernadgang til virksomhedsnetværk og potentielt følsomme data. Medarbejderne skal selvfølgelig have adgang, men med de mange interne ønsker om fjernadgang bliver det lettere for cyber-kriminelle at skjule sig i mængden. Udover at ansætte medarbejdere med erfaring i at løse denne problematik er IT-ledere også nød til at fokusere på administrations- og sikkerhedsløsninger som fx Azure, Microsoft Protection og klient-løse løsninger hvor alle data gemmes i skyen og dermed ikke kan kompromiteres, hvis et device falder i de forkerte hænder.
Som altid er det svært at spå om fremtiden. Men mon ikke IT-afdelinger på tværs af brancher og strategier alle vil blive mødt af endnu større krav til fleksibilitet og sikkerhed i fremtiden, på tværs af både tid, sted og enheder? Tiden hvor IT-afdelingen kun behøvede at beskæftige sig med den overordnede IT-infrastruktur er i hvert fald endegyldig forbi – medmindre man beslutter sig for at outsource al hardware- og software support og administration? Der findes allerede flere af denne slags løsninger; Arbejdsplads-as-a-solution er en af de nyeste og mest interessante. Ideen er, at man for et fast månedligt beløb får en effektiv bærbar samt administration, support, al software inkl. automatiske opdateringer og sikkerhedsprogrammer for et fast månedligt beløb. Du kan læse mere om arbejdsplads-as-a-solution i artiklen ”Hvad er forskellen mellem en firmabil og en bærbar” eller her.
Du er altid velkommen til at kontakte mig for en snak om dine udfordringer eller for et uforpligtende tilbud. Charlotte Fredsgaard, 27 60 65 61, cf@codeex.dk.
I Codeex følger vi en lang række ledende hardware-blogs og deres testresultater. Dette input har vi kombineret med vores eksperters og kunders...
De største og mest fremsynede aktører anvender allerede i dag IoT, AI og Blockchain. Men hvad bliver den næste teknologirevolution i lager- og...
Efter 2-3 år med hjemmearbejde har mange fået åbnet øjnene for, at arbejdslivet kan struktureres på mere fleksible måder, uden at give køb på...