2 min read

6 globale tendenser for lagerløsninger – del 1: (Leverings)tid er penge

Featured Image

Læs første blog af to, hvor vi gennemgår de seks vigtigste globale tendenser indenfor lager- og logistikløsninger. Første blog handler om dropshipping, opfyldelsesresponsivitet og omvendt logistik.

Vi har fundet seks interessante globale tendenser for lagerløsninger, som vi gerne vil dele med dig. De første tre trends – dropshipping, opfyldelsesresponsivitet og omvendt logistik - får du i denne blog. De andre tre globale trends kan du læse mere om i vores næste blog.

Forskelle mellem EU, USA og Asien

I Europa og USA prioriteter virksomhederne investeringer i automatisering for at sikre leveringskvaliteten samt for at fastholde de medarbejdere, som er centrale for at opnå virksomhedernes ofte meget høje vækstmål.

I Asien er fokus et andet; her er fokus på at sikre pålidelig internetforbindelse og effektiv transport.

Men der er også fællestræk imellem regionerne. Fx den konstante forøgelse af online-handel samt på de muligheder, som den digitale transformation giver for at migrere forretningstransaktioner på alle niveauer online - omend det sker i meget forskellige hastigheder regionerne imellem.



6 globale tendenser - leveringseffektivitet



Global tendens 1

Tid til levering bliver (er) en central konkurrenceparameter

Pris og kvalitet er ikke længere de eneste centrale konkurrenceparametre. Skal forbrugerne vælge mellem to produkter, som er nær identiske i kvalitet eller pris, så vælger de det produkt, som kan leveres hurtigst.  ”Opfyldelsesresponsiviteten” er nu en lige så afgørende parameter for kunden som pris og kvalitet.



  Opfyldelsesresponsivitet er …
… den tid det tager fra ordrekvittering til endelig levering. I en nylig undersøgelse af ARC Advisory Group svarede 77% af respondenterne, at de forventede betydningen af opfyldelsesresponsivitet ville stige markant i de kommende år.
 


En af de virksomheder som først forstod dette og tog konsekvensen, var Amazon. Lige siden har Amazon eksperimenteret med samt optimeret deres logistikløsninger. Fx arbejder Amazon lige nu på at implementere robot- og dronelevering samt med at indføre auto-picking på deres enorme lagre. Ved hele tiden at være foran ift lager- og logistikløsninger giver Amazon sig selv, samt alle de producenter som benytter Amazon som salgskanal en central konkurrencefordel.



6-globale-tendenser-del1-02



Global tendens 2

Dropshipping vil stige betydeligt

E-handel og salg direkte til forbrugerne vil fortsætte med at transformere måden detailhandel, producenter og deres grossister strukturerer deres virksomheder og processer. Mange producenter og grossister er allerede begyndt dropshipping, og har dermed ikke længere brug for deres egen lagerløsning eller -partner.



  Dropshipping er …
… når en kunde køber en vare i en webshop og får sin vare leveret direkte fra producenten af varen, så elimineres behovet for et lager hos ejeren af webshoppen. Denne metode hvor det er producenten og ikke sælger, som sender varen til kunden, kaldes dropshipping.
 


Dropshipping er en global tendens, der vil forsætte mange år frem. Ganske enkelt fordi den giver sælger mulighed for en reducere sine lageromkostningerne og dermed øge sin margin. Omvendt kan producenterne også øge deres fortjeneste og kundeloyalitet ved at levere direkte til slutkunderne. Taberne bliver tredjepartsleverandører af lagerkapacitet og distributionsflåder.



Global tendens 3

Sociale medier vil gøre omvendt logistik endnu vigtigere

Forskning i online-shoppere viser, at 34 % vil foretage flere impulskøb og dermed skabe endnu flere returvarer. Årsagen er, at den stigende brug af sociale medier som især Instagram øger mængden af impulskøb.

Denne øgede tilskyndelse til impulskøb støttes af den teknologiske udvikling af salgsværktøjer på de sociale medier. Fx i form af Instagrams 'Køb på Instagram' og 'Instagram Checkout'.



Fact: Order afgivet via sociale medier forventes at tegne sig for
en femtedel af alle online-shopperes returvarer i 2021.


Som en logisk konsekvens af den øgede mængde impulskøb vil der også komme flere returvarer. Derfor er det afgørende, at man som sælger er i stand til (kost)effektivt at håndtere disse returvarer. Det vil blandt andet kræve en skalerbar proces i butikker og lagermodtagelser samt en øget opmærksomhed på antallet af returvarer, når antallet af fremtidige bestilte og producerede varer skal estimeres.



Case: Transportvirksomheden K. Hansen Transport bruger data og leveringssikkerhed som en afgørende konkurrencefordel. 

HubSpot Video


Vi håber, at du blevet inspireret til forsat udvikling af din nuværende lager- og logistikløsning. Vil du have mere viden og inspiration, så tilmeld dig vores nyhedsbrev herunder.

Tilmeld dig nyhedsbrev her

Du er selvfølgelig også altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak om udvikling af din nuværende lager- og logistikløsning.

Få mere viden og inspiration her

To skærme som er værd at se på

I Codeex følger vi en lang række ledende hardware-blogs og deres testresultater. Dette input har vi kombineret med vores eksperters og kunders...

Read More

Hvad bliver lager- og logistikbranchens næste IT-revolution?

De største og mest fremsynede aktører anvender allerede i dag IoT, AI og Blockchain. Men hvad bliver den næste teknologirevolution i lager- og...

Read More

Sådan tilbyder du fuld fleksibilitet

Efter 2-3 år med hjemmearbejde har mange fået åbnet øjnene for, at arbejdslivet kan struktureres på mere fleksible måder, uden at give køb på...

Read More