2 min read

5 ting B2C virksomheder bør overveje, før de vælger WMS

Featured Image

Står du overfor at vælge virksomhedens første eller næste lagerstyringssystem (WMS), står du overfor en betydelig forretningskritisk beslutning. I bloggen her gennemgår vi fem punkter, du bør overveje.

Virksomhedens WMS er grundlaget for både effektiviseringsomkostninger og bedre kundeservice. Derfor er der hverken tid eller råd til at vælge forkert. Vores erfaring er, at følgende punkter er vigtige at overveje:

  • Brug for omnichannel-muligheder?
  • Grad af skalerbarhed?
  • Cloud-baseret eller on-prem?
  • Niveauet for implementeringsservice?
  • Krav til integration til eksisterende e-handelsplatforme.

I det følgende uddyber vi de fem punkter. Har du brug for en mobil serviceløsning til fx udkørende sælgere, teknikere eller servicefolk, så kan du læse mere her.


Brug for omnichannel-muligheder?

Et omnichannel-lager ekspederer fra centralt alle ordrer fra alle kunder - uanset hvilken fysisk forretning eller online-kanal, de købte deres vare igennem.

Typisk vil det være virksomheder indenfor detail-branchen, som vil have fordel af denne type løsning: Fordelene er blandt andet fuldt integrerede arbejdsgange mellem alle salgskanaler og lagre, hvilket giver mulighed for bedre effektivitet og kontrol med omkostningerne, blandt andet via mulighed for realtidsoverblik over lagerstatus, samtlige leveringer og KPI'er.


Grad af skalerbarhed?

Et lagerstyringssystem skal kunne følge med din virksomheds vækst og kunne tilpasses fremtidens krav - ellers er det ikke den økonomiske og tidsmæssige investering værd. Vælg derfor altid et WMS som fungerer med flest mulige ERP-systemer, som giver fuld frihed for valg af håndterminaler, scannere, truckterminaler, mobile printere og anden hard- og software.

Overvej desuden følgende spørgsmål: Hvor meget forventer vi at vokse? Hvor mange brugere/ordrer/kunder har vi om 1, 3 og 5 år? Dermed sikrer du dig den rette skalerbarhed, også på lang sigt.


Sidst men ikke mindst bør man vælge en løsning, som allerede er implementeret og fungerer hos tilsvarende virksomheder som ens egen. I Codeex har vi en bred base af virksomheder og cases at trække på, hvis du har brug for cases eller erfaringer fra et firma, der ligner dit eget.


Cloud-baseret eller on-prem?

Ved at indføre et cloud-baseret lagerstyringssystem sikrer man sig, at salgskanaler, lagerrapporter og økonomi opdateres ved hver forsendelse, levering og lageroverførsel. Desuden får man mulighed for problemløst at integrere sine data med systemer eller software fra eksterne leverandører og distributører samt sin egen virksomheds ERP.

Er du i en branche eller virksomhed, hvor kravene til opbevaring og behandling af data er ekstra høje, som fx medicinal, konsulent eller visse globale koncerner, kan en on-prem eller hybrid løsning være en nødvendighed. Men generelt anbefaler vi at vælge en cloud-løsning pga. den større driftssikkerhed og maksimale fleksibilitet.

Et tip: Selvom man har en ældre ERP-løsning, behøver man ikke vente til næste opdatering eller til et nyt system implementeres. Med en softwarebaseret løsning er det muligt at foretage en fuld dataintegration på tre dage til stort set alle ERP-løsninger og -generationer.


Niveauet for implementeringsservice?

Èn ting er de tekniske specs og muligheder. De er selvfølgelig vigtige. Men uden en korrekt og effektiv implementering og support kan gevinsterne aldrig høstes. Derfor bør man også kigge nærmere på kvaliteten af softwaresupporten – fx via uafhængige anmeldelser eller ved at trække referencer – for det eller de WMS, som man overvejer.


Krav til integration til eksisterende e-handelsplatforme

Din virksomhed har sikkert allerede en række platforme og systemer til fx fakturering, returvarer, varetracking med mere. Stort set alle WMS kan integrere langt de fleste af disse platforme og systemer. I hvert fald i teorien … Desværre er den tekniske integration ikke altid lige så let i virkeligheden som i salgspræsentationen. Derfor anbefaler vi altid at vælge en leverandør, som ikke kun har konsulenter og sælgere ansat, men som også har egne teknikere og softwarespecialister til rådighed.


Brug for hjælp til at vælge WMS?

I Codeex har vi mere end 20 års erfaring med at rådgive om og implementere lagerstyringssystemer (WMS).

Du er altid velkommen til at sende John Brandt-Spliid en mail js@codeex.dk eller ringe på 76 71 00 00, hvis du har brug for en uforpligtende snak om hvilket lagerstyringssystem, der vil være det bedste for din virksomhed.

Få mere viden og inspiration her

Dit brugte IT-udstyr er mere værd end du tror

Planlagt udskiftning af virksomhedens IT-udstyr giver gevinst for både datasikkerheden, CSR-regnskabet og økonomiafdelingen. Læs mere om fordelene,...

Read More

Her er den etiket- og labelprinter, du kan stole på

Har du brug for af og til at kunne printe et par hundrede etiketter eller labels ud et par gange om ugen? Eller er det nærmere 5.000+ stk. om dagen,...

Read More

Sådan gør du din databackup usynlig

Når en virksomheds back-up´en er inficeret eller blokeret, så har de IT-kriminelle vundet. Enten må man betale for at få frigivet sine data - eller...

Read More