2 min read

5 tips til valg af WMS for B2C-virksomheder

Featured Image

Står du overfor at vælge virksomhedens første eller næste warehouse management system (WMS), skal du træffe en betydelig forretningskritisk beslutning. I denne uges blog gennemgår vi fem punkter, du bør overveje inden.

Rigtig valgt og implementeret kan virksomhedens WMS være en kilde til effektiviseringsomkostninger og bedre kundeservice, der flytter markedsandele. Vores erfaring er, at følgende punkter bør overvejes:

  • Brug for omnichannel-muligheder?

  • Graden af skalerbarhed?

  • Cloud-baseret eller on-prem?

  • Behov og krav til implementeringen?

  • Krav til integration af eksisterende e-handelsplatforme.

I det følgende uddyber vi de fem punkter. Har du brug for en mobil serviceløsning til fx udkørende sælgere, teknikere eller servicefolk, så kan du læse mere her.



Brug for omnichannel-muligheder?

Et omnichannel-lager ekspederer fra centralt alle ordrer fra alle kunder - uanset hvilken fysisk forretning eller online-kanal, de købte deres vare igennem.

Typisk er det være virksomheder indenfor detail-branchen, der høster de største fordele af denne type løsninger: Fuldt integrerede arbejdsgange mellem alle salgskanaler og lagre, hvilket giver mulighed for bedre effektivitet og kontrol med omkostningerne, blandt andet via mulighed for realtidsoverblik over lagerstatus, samtlige leveringer og KPI'er.


hvor meget skal jeres system kunne skalere?

Graden af skalerbarhed for din WMS?

Et lagerstyringssystem skal kunne følge med din virksomheds vækst og kunne tilpasses fremtidens krav - ellers er det ikke den økonomiske og tidsmæssige investering værd.

Vælg derfor altid et WMS som fungerer med flest mulige ERP-systemer, og som giver fuld frihed for valg af håndterminaler, scannere, truckterminaler, mobile printere og anden hard- og software.

Stil dig selv følgende spørgsmål og besvar dem konkret for at sikre den nødvendige skalerbarhed for dit nye ERP: Hvor meget forventer vi at vokse? Hvor mange brugere/ordrer/kunder har vi om 1, 3 og 5 år? 

Sidst men ikke mindst bør man vælge en WMS-løsning, som allerede er implementeret og fungerer hos en tilsvarende virksomhed. Vi kan evt. hjælpe med at finde en virksomhed, som har stået med de samme udfordringer, som du gør nu.


Cloud-baseret eller on-prem WMS?

Et cloud-baseret lagerstyringssystem sikrer, at salgskanaler, lagerrapporter og økonomi opdateres ved hver forsendelse, levering og lageroverførsel. Desuden får man mulighed for problemløst at integrere sine data med systemer eller software fra eksterne leverandører og distributører samt virksomhedens ERP.

Er du i en branche eller virksomhed, hvor kravene til opbevaring og behandling af data er ekstra høje, som fx medicinal, konsulent eller visse globale koncerner, kan en on-prem eller hybrid løsning være en nødvendighed. Men generelt anbefaler vi at vælge en cloud-løsning pga. den større driftssikkerhed og maksimale fleksibilitet.

Et tip: Selvom man har en ældre ERP-løsning, behøver man ikke vente til næste opdatering eller til et nyt system implementeres. Med en softwarebaseret løsning er det muligt at foretage en fuld dataintegration på tre dage til stort set alle ERP-løsninger og -generationer.



Behov og krav til implementeringen?

Èn ting er de tekniske specs og muligheder. De er selvfølgelig vigtige. Men uden en korrekt og effektiv implementering og support kan gevinsterne aldrig høstes. Derfor bør man også kigge nærmere på kvaliteten af softwaresupporten – fx via uafhængige anmeldelser eller ved at trække referencer – for det eller de WMS, som man overvejer.


Codeex leverer et højt niveau af implementeringsservice



Krav til integration til eksisterende e-handelsplatforme

Din virksomhed har sikkert allerede en række platforme og systemer til fx fakturering, returvarer, varetracking med mere. Stort set alle WMS kan integrere til langt de fleste af platforme og systemer. I hvert fald i teorien … Desværre stemmer virkeligheden ikke altid overens med salgspræsentationen. Derfor anbefaler vi altid at vælge en leverandør, som udover konsulenter og sælgere også har egne teknikere og softwarespecialister.


Brug for hjælp til at vælge WMS?

I Codeex har vi mere end 20 års erfaring med at vælge, designe og implementere lagerstyringssystemer.

Du er altid velkommen til at sende John Brandt-Spliid en mail js@codeex.dk eller ringe på 76 71 00 00, hvis du har brug for en uforpligtende snak om hvilket lagerstyringssystem, der vil være det bedste for din virksomhed.

Få mere viden og inspiration her

Øget effektivitet med truckterminaler og truckscannere

Royal Unibrew er Danmarks næststørste bryggeri. Hver eneste dag året rundt, bevæger 3.000 paller drikkevarer sig igennem Royal Unibrews lager på vej...

Read More

Skal du vælge printer i 2022? Se det overraskende valg her

Jo. Selvfølgelig er finansieringsmuligheder, printkvalitet, pris på forbrugsstoffer og serviceaftaler samt printerløsningens samlede TCO stadig...

Read More

Fejlfri og hurtig lagertælling er mulig!

Vidste du, at lageroptællingen for årets lagerstatus ikke nødvendigvis skal foretages på ét bestemt tidspunkt på året? Faktisk kan man helt selv...

Read More